Last van bekkenpijn tijdens de zwangerschap?

Uit onderzoek blijkt dat 84% van de zwangere vrouwen pijn aangeeft in het bekken en/of de lage rug. Deze pijnklachten noemen we zwangerschapsgerelateerde lage rug- en bekkenpijn. We verstaan hieronder pijnklachten die tijdens de zwangerschap of tot 9 maanden na de bevalling zijn ontstaan. De klachten kunnen zowel vroeg als laat in de zwangerschap ontstaan. Het beloop van zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn is gunstig, bij het merendeel van de vrouwen verdwijnen de klachten na de bevalling.

iconmonstr-school-15-240

Oorzaken

Tijdens de zwangerschap reageert het lichaam anders dan je gewend bent. Onder invloed van hormoonveranderingen wordt het steunweefsel, waaronder de banden rondom het bekken en de bekkenbodem, elastischer. Daarbij zorgt de zwangerschap ook nog eens voor een andere belasting op de lage rug, het bekken en de bekkenbodemspieren.

Het bekken kan tijdens de zwangerschap minder belast worden dan voor de zwangerschap, de zogeheten belastbaarheid van het bekken neemt af. Dit terwijl de belasting door de zwangerschap en de groei van de baby juist toeneemt. De balans tussen de belasting ( wat doe je allemaal) en de belastbaarheid (wat kan het bekken aan) verandert. Het kan zijn dat de dagelijkse belasting hoger is dan wat het lichaam op dat moment aankan.

Bekijk video
iconmonstr-accessibility-2-240

Symptomen

Klachten die kunnen voorkomen zijn: Pijnklachten rondom het heiligbeen, de lage rug en de bilstreek | uitstralende pijn naar de benen | pijnklachten rondom het schaambeen en de lies | pijnklachten in het gebied van het staartbeen

Deze klachten kunnen zorgen voor vermoeidheid en/of moeite bij:

  • omdraaien in bed
  • opstaan van de bank
  • traplopen
  • zitten
  • lang lopen / lang staan
  • huishoudelijke taken
  • de verzorging van kinderen
Bekijk video
iconmonstr-time-6-240

Behandeling

Wanneer je een normale zwangerschap doorloopt hoef je niet specifiek naar een bekkenfysiotherapeut. Wanneer pijnklachten en beperkingen ontstaan en je een actieve hulpvraag hebt, is het wel verstandig om een afspraak in te plannen bij de bekkenfysiotherapeut.

De behandeling bestaat uit het geven van informatie over het beloop van de klachten, adviezen en oefeningen om te zorgen dat jij weer controle krijgt over je klachten. De inhoud van de behandeling is afhankelijk van het trimester van de zwangerschap waar jij je in bevindt, op basis daarvan worden er samen met jou passende behandeldoelen opgesteld.

Bekijk video
Wanneer naar de huisarts?

Bekijk de animatie

Heb je last van bekkenpijn tijdens de zwangerschap?

Uit onderzoek blijkt dat 84% van de zwangere vrouwen pijn heeft in het bekken en/of de lage rug. De klachten kunnen zowel vroeg als laat in de zwangerschap ontstaan. We noemen deze klachten zwangerschapsgerelateerde lage rug- en bekkenpijn.

Tijdens de zwangerschap reageert het lichaam anders dan je gewend bent. Onder invloed van hormoonveranderingen wordt het steunweefsel waaronder de banden rondom het bekken en de bekkenbodem, elastischer. Het bekken kan tijdens de zwangerschap minder belast worden dan voor de zwangerschap, de zogeheten belastbaarheid van het bekken neemt af. Dit terwijl de belasting door de zwangerschap en de groei van de baby juist toeneemt. De balans tussen de belasting, hetgeen wat je allemaal doet, en de belastbaarheid, wat het bekken aankan, verandert.

Klachten die kunnen voorkomen zijn pijnklachten rondom het heiligbeen, het schaambeen, de liezen de lage rug, en de bilstreek. De pijn kan uitstralen naar één of beide benen. Deze klachten kunnen ervoor zorgen dat normale dagelijkse bezigheden zoals: opstaan van de bank, zitten, staan, lopen, traplopen en huishoudelijke taken, moeilijker worden.

Wanneer je een normale zwangerschap doorloopt hoef je niet specifiek naar een bekkenfysiotherapeut. Wanneer pijnklachten en beperkingen ontstaan en je een actieve hulpvraag hebt, is het wel verstandig om een afspraak in te plannen bij de bekkenfysiotherapeut.

De behandeling bestaat uit het geven van informatie over het beloop van de klachten, het geven van adviezen en oefeningen om te zorgen dat jij weer controle krijgt over je klachten. De inhoud van de behandeling is afhankelijk van het trimester van de zwangerschap waar jij je in bevindt, op basis daarvan worden er samen met jou passende behandeldoelen opgesteld.

Facebook

Wat kan jezelf doen?

Tip 1

Plan meer rustpauzes in. Om het bekken echt rust te geven is het aan te raden om elke 2 à 3 uur 15 minuten op de zij of rug te gaan liggen.

Tip 2

Beperk zware fysieke inspanningen zoals tillen

Tip 3

Zorg voor een gelijke drukverdeling op het bekken. Ga op twee benen staan i.p.v. op één been gaan “hangen”, en zit met de benen ontspannen naast elkaar i.p.v. met de benen over elkaar.

Tip 4

Bovenal is het belangrijk om lekker in beweging te blijven, gedoseerd en met voldoende afwisseling.

arjen-hettingaentrip

Arjen Trip

Ik vind het een uitdaging de oorzaak van de klachten te vinden. Samen met de patiënt werk ik dan aan een goede oplossing.

marlon

Marlon Vels

Een persoonlijke benadering is voor mij een belangrijk onderdeel van de fysiotherapeutische begeleiding, ieder mens is uniek!

tjebbe-hettingaentrip

Tjebbe Hettinga

Iedere dag mensen beter kunnen laten functioneren in het dagelijkse leven maakt fysiotherapie voor mij een prachtig vak.